EMMELOORD - Ongeveer honderd mensen van binnen en buiten de Noordoostpolder zijn momenteel druk bezig met de voorbereidingen van Boccaccio. Muziektheatervereniging La Mascotte brengt deze komische opera op de planken in ’t Voorhuys in Emmeloord op zaterdag 5 en zondag 6 november en in Odeon Zwolle op zondag 11 december.
Boccaccio vertelt het verhaal van een Florentijnse schrijver -genaamd Giovanni Boccaccio- die zijn inspiratie haalt uit de dagelijkse werkelijkheid met oplichters, ijdeltuiten, overspelige vrouwen en bedrogen echtgenoten. En dat valt niet overal in goede aarde. De vrouwen lezen maar wat graag die spannende verhalen. De mannen voelen nattigheid, want ze komen er in het boek meestal niet zo goed vanaf. Boccaccio houdt zelf ook wel van avontuurtjes; ze geven hem plezier én stof voor nieuwe verhalen.
Sinds kort heeft hij zijn ware en grote liefde gevonden bij Fiametta, het mooiste meisje van het dorp. Maar hij kan haar maar niet te spreken krijgen, omdat ze altijd in het gezelschap van haar pleegmoeder is.
Haar ouders zijn er bovendien op tegen dat hun dochter met zo’n foute gast gaat. Boccaccio vermomt zich daarom om erachter te komen of Fiametta hem ook leuk vindt. Genoeg ingrediënten voor een vermakelijke zoektocht naar de liefde.
Jop van Gennip
‘Ik heb hier best wel mijn eigen draai aan kunnen geven’, vertelt regisseur Jop van Gennip. Als professionele operazanger was hij twee keer solist in een voorstelling van La Mascotte. Dit keer neemt hij voor het eerst de regie voor zijn rekening. ‘Daar ben ik eigenlijk een beetje ingerold.’
De vereniging zocht een nieuwe regisseur, Van Gennip zag die rol wel zitten. ‘Ik ken het koor goed, weet wat ze kunnen. En als operazanger heb ik aan heel veel voorstellingen meegedaan, ik heb dus ervaring.’
Aan het aloude verhaal van Boccaccio gaf hij zijn eigen draai. ‘Het leek mij bijvoorbeeld heel mooi om een oude Boccaccio het verhaal dat zich op het podium afspeelt, ter plekke op te laten schrijven. Deze figuur heeft geen tekst, hij schrijft alleen.’
En Van Gennip vond het mooi om alle personages letterlijk uit een boek te laten komen. De opera gaat tenslotte over het boek de Decamerone, die Boccaccio schreef. ‘Mijn voorganger had al een pop-art-achtige stijl bedacht, de personages zijn dus een soort van stripfiguren.’
Verhaal komt tot leven
‘Een prachtige vorm’, vindt dirigent Marion Bluthard. ‘Een verhaal dat tot leven komt op het podium. En het mooie is, de verhalen van Boccaccio zijn ook eigenlijk echt. Iedereen doet net alsof het verzinsels zijn, maar eigenlijk schrijft hij alleen maar waarheden op.’
Als muzikaal leider moest ze flink wat sleutelen aan de partituren. ‘Die waren geschreven voor een heel groot orkest, maar wij werken met het veel kleinere Filharmonie Noord. Dus ik moest een boekwerk van 10 kilo herschrijven, zodat het straks wel klinkt als een volwaardig orkest.’
Deze opera past bijzonder goed in de huidige tijd waarin de coronapandemie ons telkens weer beperkte in onze sociale contacten. De verhalenbundel de Decamerone waar de opera op is gebaseerd, werd namelijk door Boccaccio geschreven na de pestepidemie van 1348.
Veel mensen waren de stad Florence uit gevlucht voor de ziekte. De schrijver Boccaccio heeft die vrijwillige lockdown gebruikt om pikante verhalen over de burgerij in de stad aan te dikken en in een boek te verzamelen.
Uitbundige kostuums, indrukwekkend decor
Deze opera-comique van Franz von Suppé wordt gebracht in de Nederlandse vertaling van Gerard Knoppers (Partitura). De uitbundige kostuums en het indrukwekkend decor zijn ontworpen door jonge studenten van het Cibap – vakschool voor vormgeving. De rol van Boccaccio wordt vertolkt door Nick van Kuipers en Fiametta door Aaike Nortier.
De voorstelling begint op zaterdag 5 november om 20.15 uur en op zondag 6 november om 14.30 uur. Kaarten zijn te bestellen via www.theater-voorhuys.nl/agenda en https://zwolsetheaters.nl/programma/la-mascotte-opera.